MEMAHAMI PERBEDAAN SENI BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS
DOI:
https://doi.org/10.31851/sitakara.v6i2.6366Keywords:
Pemahaman, Perbedaan Seni Budaya, Pembelajaran Bahasa InggrisAbstract
Sebagian orang tidak mengetahui bahwa sebenarnya bahasa dan seni budaya tidak dapat dipisahkan. Ketika seseorang mempelajari suatu bahasa, mereka juga harus mempelajari seni budaya bahasa tersebut agar dapat menguasainya. Namun sayangnya banyak orang yang tidak
menyadarinya sehingga mengalami kesulitan dalam proses penguasaan bahasa. Penelitian ini berfokus pada perbedaan seni budaya yang ada dalam pembelajaran bahasa Inggris di SMA Unggul Islam Al-Fahd dan pengaruh dari perbedaan budaya tersebut. Tujuan penelitian untuk mengetahui faktor-faktor budaya yang mempengaruhi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dan pengaruhnya. Penelitian menggunakan penelitian kualitatif deskriptif dan menggunakan wawancara untuk mengetahui faktor-faktor penyebab kesulitan responden dalam belajar bahasa Inggris. Akibatnya, masalah terbesar yang dialami responden adalah rendahnya motivasi belajar, kesulitan dalam pengucapan, kurangnya penguasaan kosakata, kesulitan dalam
terjemahan, dan kesalahan tata bahasa. Guru dapat mengatasi masalah permasalahan belajar menggunakan metode yang menarik dalam menyampaikan materi pembelajaran, seperti snowball throwing, diskusi, learning by teaching, dan role play.
References
Aisyah, J. (2017). Kecemasan Membaca Siswa di Kelas Bahasa Inggris Asing. Jurnal Bahasa Inggris dan Pendidikan. 56-58.
Amberg, JS & Vause, Ditjen (2010). Bahasa Inggris Amerika: Sejarah, Struktur, dan Penggunaan. Cambridgeshire: Pers Universitas Cambridge.
Hera, T. (2018). Fungsi Tari Persembahan Tepak Sirih dalam Memeriahkan Acara HBD Indonesia di BKB Palembang. Sitakara. Vol 8 (1).
Jaya, A. & Habibi, A. (2016). Pengaruh Teknik Fishbowl dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Berbicara SMK Sembawa. Jurnal Pengajaran Bahasa Inggris-Jambi. 1(1). 1-11.
Jaya, A. & Mortini, A, V. (2018). Mengajar Bahasa Inggris dengan Budaya Lokal untuk Mempromosikan Nilai Karakter. Seminar Nasional Pendidikan Universitas PGRI Palembang. 362-367.
Kim, L, S. (2003). Menjelajahi Hubungan antara Bahasa, Budaya dan Identitas. Jurnal Studi Bahasa GEMA Online. 3(2). 1-9.
Lin, C. (2020). Memahami Keanekaragaman Budaya dan Keanekaragaman Identitas. Jurnal Pendidikan Berkualitas. Swiss: Springer, 1-9.
Maduwu, B. (2016). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah. Jurnal Warta. 50.
Mahmud, M. (2010). Pemahaman Lintas Budaya. Palembang: Universitas PGRI Palembang.
Simaibang , B. (2017). English Language Teachung in a Foreign Situation. Palembang: Citra Books.
Sudrajat, H, N. & Herlina. (2015). peningkatan Pemahaman Kosakata Bahasa Inggris Melalui Metode Permainan Bingo. Jurnal Ilmiah VISI PPTK PAUDNI. 10(2). 114-121.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanthi, I, G, A, A, D. (2021). Kendala dalam Belajar Bahasa Inggris dan Cara Mengatasinya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Linguistik. 1(2). 64-70.
Theriana, A. (2018). Menggunakan Teknik Oblique untuk Mengajarkan Terjemahan Siswa Kelas X SMA Nurul Amal Palembang. ESTEEM: Jurnal Program Studi Bahasa Inggris. 1(1). 47-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Sitakara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Sitakara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Sitakara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Sitakara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Sitakara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Sitakara entitles the author(s) to no royalties or other fees.
Sitakara Jurnal oleh http://univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/sitakara dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .