PENGEMBANGAN MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS BUDAYA PALEMBANG UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.31851/sitakara.v7i2.9039Keywords:
Pengembangan Media, Audio Visual, Lagu DaerahAbstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media audio visual berbasis budaya palembang kelas V SD yang valid dan praktis. Masalah difokuskan pada eksplorasi bagaimana cara membuat keseluruhan media berwawasan budaya Palembang yang signifikan dan rasional bagi siswa kelas V SD. Guna mendekati masalah ini dipergunakan acuan teori dari pengembangan 4D yang terdiri dari penggambaran, penyusunan, pembuatan, dan penyampaian, teknik ini sesuai dengan penyelesaian penelitian ini serta survei dukungan yang diberikan kepada 2 pendidik dan 1 guru master, sebagai validator ditentukan untuk mencapai standarisasi video.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (research and development). Adapun data-data yang dikumpulkan melalui instrumen validasi, dan instrumen kepraktisan. Teknik analisis yang digunakan yaitu analisis perangkat pembelajaran, analisis angket respon guru dan peserta didik, serta analisis lembar observasi penggunaan audio visual. Kajian ini menyimpulkan bahwa Media pembelajaran dalam klasifikasi berguna karena lebih dari 80% siswa memberikan reaksi positif, dengan menunjukkan hasil sebagai video melodi Cuk Mak Hilang apa yang telah mereka lakukan. Kemudian, pada saat itu, persepsi lembar Pendidik juga memberikan hasil yang positif.References
Abdulhak, Id. (2013). Inovasi instruksi. Bandung: PT Pemuda Rosdakarya Offset.
Ayuningtyas. (2019). Kemajuan media pembelajaran berbasis glimmer untuk lebih mengembangkan hasil belajar 3D materi pembelajaran spdp muhammadiah jepara kelas IV. 'jepara: sekolah guru kelas.
Hera, T., & Nurdin, N. (2019). Kontribusi Motivasi Mahasiswa Dalam Proses Kreatif Penciptaan Tari Pada Mata Kuliah Koreografi. Jurnal Sitakara, 4(1).
Penjaga. (2018). Media Pembelajaran Manual dan Lanjutan. Bogor: Ghalia Indonesia.
Kustandi, C. (2020). Kemajuan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sari, R. P., Rohana, R., & Hera, T. (2022). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN TARI BERBASIS BUDAYA LOKAL
UNTUK SISWA SD. Jurnal Sitakara, 7(1), 97-107.Sugiyono. (2009). Teknik Eksplorasi Subyektif Kuantitatif dan Penelitian dan pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Usman, A. d. (2018). Media Pendidikan. Jakarta: Pers Rajawali.
Wibawanto, W. (2017). Perencanaan dan Pemrograman Media Pembelajaran Intuitif. Jember: Cerdas, Konstan, Imajinatif.
Yunus, A. (2014). Rencana Kerangka Pembelajaran berkaitan dengan program pendidikan 2013. Bandung:
PT Refika Aditama.
Yusuf, A. (2015). Buku Materi Edukasi Keperawatan Psikologis. Jakarta: Salemba Medika
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Sitakara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Sitakara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Sitakara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Sitakara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Sitakara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Sitakara entitles the author(s) to no royalties or other fees.
Sitakara Jurnal oleh http://univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/sitakara dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .