PENERAPAN METODE EKSPERIMEN PADA MATA KULIAH KONSEP DASAR IPA DALAM MATERI BAGIAN TUBUH TUMBUHAN (Penelitian Kualitatif-Deskriptif pada Mahasiswa PGSD Universitas PGRI Palembang)

Puji Ayurachmawati

Abstract


ABSTRACT
This study aims to obtain a description of the implementation of the basic science concept courses with experimental methods and their impact on the activities and learning outcomes of collegesstudents. The research method used is descriptive analysis method. The data were collected on PGSD collegesstudents with 15 peoples. With the experimental method colleges students are given problems by lecturers.Colleges students with their groups conduct discussions, problem analysis, design experiments and report the results of the experiments in front of the class. The average of colleges student activity at meetings 1 and 2 is 72.3% with active category and at meetings 3 and
4 is 86.32% with very active category.Colleges student learning outcomes were obtained by using one sample t-test statistic test on N-Gain value. The statistical test results show the difference (mean) is 0.548 with t = 16.968 and the significance level is 0.000 <0.05. It can be concluded that there is a very significant difference between colleges student learning outcomes with the application of experimental methods with before applying the experimental method.
Keywords- Experimental method, liveliness, and college student learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Amir, M. Taufiq. (2009). Inovasi Pendidikan Melalui PBL. Jakarta:Kencana Prenada Media Group.

Abimanyu, Soli, Mappasoro, Sulo Lipu La Sulo. (2008) .Strategi Pembelajaran. Diakses dari:http://www.pjjpgsd.dikti.go.id/. [20 September 2017].

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain.(2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta:Rhineka Cipta.

Hani, Ahmadi Ruslan. (2011). Pembelajaran Fisika Berbasis Eksperimen Kasus Perbedaan Pemahaman Konsep Pokok Bahasan Gerak Gaya dan Energi pada Siswa Kelas X SMA Pembangunan 3. Diakses dari :http://www.file.upi/direktori.pdf. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA,Fakultas MIPA, Universitas Negeri

Yogyakarta, 14 Mei 2011.[20 Januari 2018].

Kunandar.(2007).Guru Professional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) danSukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta:PTRaja grafindo Persada.

Mulyono, Sudadi. (2007). Penggunaan Metode Eksperimen Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Reproduksi Tumbuhan di SMA Negeri 6 Surakarta. Diakses dari:http://www.isjd.pdii.lipi.go.id/.[23 Januari 2018].

Mutiara, Chisca. (2011). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Biologi dengan Metode TPS Disertai Eksperimen pada Siswa SMA N 1 Batanghari Lampung Timur. Diakses dari: http://www.ummetro.ac.id.[23 Januari 2018].

Pribadi,Benny A.(2009).Model Desain Sistem Pembelajaran.Jakarta: Dian Rakyat.

Rusman.(2010). Model-Model Pembelajaran.Jakarta: PTRajagrafindo Persada.

Suryosubroto.(2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta:Rhineka Cipta.

Trianto.(2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wahana, Paulus. (2016). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Filsafat Ilmu Pengetahuan dengan Pembelajaran Kontekstual-Reflektif Berbasis Pedagogi Ignasian. Diakses dari :https://repository.usd.ac.id. Jurnal penelitian khusus PGSD universitas Sanata Dharma Vol.20 No.2.[20 Januari 2018]


Refbacks

  • There are currently no refbacks.