PENGGUNAAN MEDIA GOOGLE FORM UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 2 LOGEDE TAHUN AJARAN 2020/2021
DOI:
https://doi.org/10.31851/sj.v4i1.5837Abstract
Abstract. This study aims to increase students' learning motivation through google form media in fifth grade elementary school students. in this study the subjects studied were fifth grade students of SD Negeri 2 Logede Karangnongko for the academic year 2020/2021 with a total of 11 students. In this study, researchers used several techniques in data collection, namely interviews and questionnaires. Content validity data analysis and data triangulation. The data analysis technique used is an interactive analysis model using the Miles-Huberman technique. From the research on the application of google form media during the two cycle research, the following results were obtained, in the first cycle the classical completeness of student motivation was 63.64%, then in the second cycle 81.82%. Based on these results, it can be concluded that students' learning motivation has increased from the pre-action stage, cycle I and cycle II. As for the contribution of this research, teachers can use google forms in online learning activities to increase students' learning motivation.
Â
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi belajar siswa melalui media google form pada siswa kelas V SD. dalam penelitian ini subjek yang diteliti adalah siswa kelas V SD Negeri 2 Logede Karangnongko tahun pelajaran 2020/2021 yang berjumlah 11 siswa. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan beberapa teknik dalam pengumpulan data, yaitu wawancara dan angket. Analisis data validitas isi dan triangulasi data. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif menggunakan teknik Miles-Huberman. Dari penelitian penerapan media google form selama penelitian siklus dua diperoleh hasil sebagai berikut, pada siklus I ketuntasan klasikal motivasi belajar siswa adalah 63,64%, kemudian pada siklus II 81,82%. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa motivasi belajar siswa mengalami peningkatan dari tahap pra tindakan, siklus I dan siklus II. Adapun kontribusi dari penelitian ini, guru dapat menggunakan google form dalam kegiatan pembelajaran online untuk meningkatkan motivasi belajar siswa.
Â
Keywords: media, google form, motivasi belajar
Â