PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS MICROSOFT SWAY MUPEL SENI RUPA MATERI MENGGAMBAR ILUSTRASI DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.31851/sitakara.v7i1.7468Keywords:
Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft SwayAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk menentukan media yang tepat guna membantu siswa mencapai kompetensi.Masalah difokuskan pada proses pembelajaran muatan pelajaran seni rupa  topik menggambar ilustrasi. Guna mendekati masalah ini dipergunakan acuan teori dari buku dan berbagai jurnal terkait dengan penelitian ini.Metode penelitian yang digunakan adalah metode Quasi eksperimental.Data-data dikumpulkan melalui observasi dan angket serta dianalisis menggunakan deskriptif presentase. Microsoft Sway ialah aplikasi yang berfungsi untuk menciptakan serta berbagi presentasi dengan mudah, yang mana sistem kerjanya simpel dengan memperbanyak konten multimedia dari segala website hanya dengan drag and drop. Melalui Sway, maka guru bisa menghasilkan konten yang interaktif, menyematkan video, gambar yang relevan, interaktif. Dalam proses pembelajaran, guru dapat mengaplikasikannya sebagai tolak ukur terhadap penjelasan materi guna meningkatkan pemahaman peserta didik ( Bahar dalam konten interaktif,2019). Kajian ini menyimpulkan bahwa Media pembelajaran berbasis sway layak digunakan karena mampu meningkatkan motivasi belajar siswa yang berdampak pada hasil belajar siswa belajar ke arah kemajuan.References
Bahar,Ayunara.2019.Membuat Konten Interaktif Pembelajaran dengan Microsoft Sway.Diakses dari https://www.ahzaa.net/2019/04/membuat-konten-interaktif-pembelajaran.html
Edukasi.com.2020. Penggunaan Sway Sebagai Media. Diakses dari https://www.edukasiku.com/2021/02/penggunaan-sway-sebagai-media.html
Jefriani,Lely.2020. Meningkatkan hasil belajar siswa.diakses dari https://www.liputanntb.id/2020/10/meningkatkan-hasil-belajar-siswa.html
Safriani,Malia.2021. Budaya Belajar Mandiri Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Microsoft Sway. Diakses dari https://kubutambahan.bulelengkab.go.id/informasi/detail/artikel/21-budaya-belajar-mandiri-melalui-pemanfaatan-media-pembelajaran-microsoft-sway
Saleh,Heru.2015.Seni Rupa.Solo : CV.Putra Kertonatan
Savitri,Farikha Ana & Deni Setiawan(.2018).Kependidikan Dasar : Pengembangan Buku Menggambar Ilustrasi.Jurnal kreatif 9 (1),58-63
Sudarmoyo.2018. Pemanfaatan Aplikasi Sway Untuk Media Pembelajaran.Diakses darihttps://ojs.iptpisurakarta.org/index.php/Edudikara/article/download/23/17
Pranantadkk.(2016). Pemanfaatan Digital Storytelling Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Diakses dari http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_370619245863.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Sitakara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Sitakara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Sitakara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Sitakara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Sitakara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Sitakara entitles the author(s) to no royalties or other fees.
Sitakara Jurnal oleh http://univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/sitakara dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .