PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN TARI BERBASIS BUDAYA LOKAL UNTUK SISWA SD
DOI:
https://doi.org/10.31851/sitakara.v7i1.7472Keywords:
Pengembangan, ADDIE, Video Pembelajaran, Tari, Budaya LokalAbstract
Penelitian bertujuan untuk menghasilkan video pembelajaran pada materi tari kelas III SD yang valid dan praktis yang telah dikembangkan. Masalah difokuskan pada pengembangan video pembelajaran tari tenun songket berbasis budaya lokal untuk siswa SD Kelas III yang valid dan praktis. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangkan dengan menggunakan model ADDIE (Analysis, Design, Develoment, Implementation, and Evaluasi). Data-data dikumpulkan melalui angket validasi yang diberikan kepada 2 orang dosen ahli materi dan 1 orang dosen ahli media, sedangkan kepraktisan video pembelajaran tari berbasis budaya lokal yang telah dikembangkan diukur dengan angket respon siswa yang telah diisi oleh siswa. Kajian ini menyimpulkan  bahwa video pembelajaran yang dikembangkan dapat dinyatakan sangat valid berdasarkan penilaian ahli media dengan skor rata-rata 4,6: penilaian ahli materi yang pertama dengan skor rata-rata 4,6 dan penilaian ahli materi yang kedua dengan skor rata-rata 4,5. Video pembelajaran juga dinyatakan sangat praktis berdasarkan angket respon siswa dengan skor rata-rata 4,8.References
, U.-U. N. (t.thn.). Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Ajawaila, J. (2002). Antarpologi dan Pulau Kecil, Sebuah Kajian Makro tentang
Arisa, N. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbantuan Media Sosial Youtobe Untuk Kelas 8. Universitas PGRI Palembang.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Hera, T. (2018, July). Aspek-aspek penciptaan tari dalam pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang (Vol. 5, No. 05).
Hera, T., & Elvandari, E. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN EXPLICIT INSTRUCTION PADA PEMBELAJARAN TARI DAERAH SEBAGAI DASAR KETERAMPILAN MENARI TRADISI. Jurnal Sitakara, 6(1), 40-54.
Mulyani, N. (2016). Pendidikan Seni Tari Anak Usia Dini. Jogyakarta: Gava Media.
Minati, N. W. (2020). Pengembangan Video Tari Berkreasi Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar SBdP Anak Tunarungu. Universitas Negeri Surabaya.
Pribadi, B. A. (2014). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi. Jakarta: Prenada Media Group.
Pribadi, B. A. (2019). Media dan Teknologi Dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Rohana, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Mahasiswa Calon Guru Melalui Pembelajaran Reflektif. Infinity Journal, 4(1), 105-119.
Sadiman, A. S. (2014). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dann Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Satrianingsih, O. R. (2013). Pengembangan Video Interaktif Pembelajaran Tari Melinting Untuk SMA. Skripsi: Universitas Negeri Yogyakarta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D . Bandung: Alfabeta, cv.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Sitakara's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Sitakara on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal Sitakara.
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Sitakara will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Sitakara will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Sitakara entitles the author(s) to no royalties or other fees.
Sitakara Jurnal oleh http://univpgri-palembang.ac.id/e_jurnal/index.php/sitakara dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .