THE UTILIZATION OF THE STORY OF BATU MENANGIS IN FOSTERING NOBLE CHARACTER IN GRADE 4 STUDENTS OF PUBLIC SCHOOL 7 MUARA TELANG

Authors

  • Alfina Sundari SD Negeri 7 Muara Telang
  • Aswadi Jaya Universitas PGRI Palembang
  • Mega Prasrihamni Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31851/esteem.v8i1.16031

Keywords:

The Story of the Weeping Stone, Noble Character, and Utilization

Abstract

The purpose of this study was to describe the benefits of crying stone stories in fostering noble character in 4th grade students of SD Negeri 7 Muara Telang. The research method used is descriptive qualitative research method. Data collection techniques are observation, interview, and documentation. The results in this study indicate that students already know the benefits of crying stone stories and implement noble actions in their daily lives and understand the utilization of crying stone stories in fostering noble character. The conclusion that most students can understand the benefits and moral messages in the story well can be proven by increasing students' insight into noble character and significant changes in student attitudes both that it is found that students already know the benefits of crying stone stories and implement noble actions in everyday life and understand the utilization of crying stone stories in fostering noble character.

References

Afriyanti, I., Somadayo, S., & Hadi, D. (2020). Pemanfaatan Media Cerita Rakyat Sebagai Upaya Membangun Kreativitas Anak.

Albaburrahim. (2019). Pengantar Bahasa Indonesia. Malang: CV. Mazda Media.

Alfatah, A. I., Rahayu, M., & Sabiq, A. F. (2019). Tantangan Pendidikan Karakter Religius, Nasionalis, Dan Mandiri Pada Masa New Normal.

Alifah, D. R., Duyin, M., & Sumartini. (2018). Sikap Masyarakat Dusun Blorong Terhadap Mitos Cerita Rakyat Asal Mula Dusun Blorong Desa Kaligading Kecamatan Boja Kabupaten Kendal.

Andrianie, S., Arofah, L., & Ariyanto, R. D. (2021). Karakter Religius : Sebuah Tantangan Dalam Menciptakan Media Pendidikan Karakter. Jawa Timur: CV. Penerbit Qiara Media.

Angga, & Devi, W. S. (2022). Kritik Sosial Pada Cerita Rakyat Aceh ''Si Raja Parkit'' Karya Novi Kurnia Melalui Pendekatan Sosiologi Sastra, 74.

Annisa, M. N., Williah, A., & Rahmawan, N. (2020). STIT PN. Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Zaman Serba Digital.

Annur, Y. F., Yuriska, R., & Arditasari, S. T. (2021). Pendidikan Karakter Dan Etika Dalam Pendidikan.

Ariyanti, N., Marleni, & Prashiramni, M. (2022). Analisis Faktor Penghambat Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 Di SD Negeri 10 Palembang.

Azzahra, L., & Irawan, D. (2023). Pentingnya Mengenalkan Alqur'an Sejak Dini Melalui Pendidikan Agama Islam, 13-20.

BP, A. R., Munandar, S. A., Fitriyani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan, 2.

Candra, M. A., & Wulandari, I. A. (2021). Sistem Informasi Berprestasi Berbasis Wes Pada Smp Negeri 7 Kota Metro.

Chahnia, J. (2022). Problematika Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Individu Pada Siswa Di SMPN 3 Tanjung Emas. Batu Sangkar.

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam.

Dakir. (2019, Maret). Manajemen Pendidikan Karakter. (Ngalimun, Ed.) Konsep dan Implementasinya di Sekolah dan Madrasah.

Djamaluddin, A., & Wardana. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Parepare: CV. Kaaffah Learning Center.

Erwin. (2021, September). Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter. Peran Bahasa Indonesia Dalam Pembentukan Karakter Bangsa, 38-44.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode kualitatif, 21, 33-54.

Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., . . . Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. (Y. Novita, Ed.) Padang, Sumatera Barat: PT, Global Eksekutif Teknologi.

Herwani, S. (2023). Analisis Nilai Pendidikan Karakter Legenda Batu Menangis: Kajian Perspektif Islam, 8. doi:10.31764

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan ''Konsep, Teori dan Aplikasinya''. (C. Wijaya, & Amiruddin, Eds.) Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Hidayat, R., & Abdilllah. (2019). Ilmu Pendidikan '' Konsep, Teori, dan Aplikasinya ''. (C. Wijaya, Ed.) Medan: LPPPI.

Jaya, A., & Mortini, V. (2023). Developing Moodle E-Learning Media to Learn News Writing.

Junil, A., Ambiyar, Refdinal, Giatman, M., & Azman, A. (2020). Jurnal Pendidikan. Perspektif Pendidikan Karakter Akhlak Mulia Pada Perubahan Tingkah Lakun Siswa.

Kamelya, R. (2022). Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam. Hambatan Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SD Negeri Rejang Lebong.

Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Khususnya Sma/Smk Di Zaman Serba Digital. 101-109.

Lutfhiyah, R., & Zafi, A. A. (2021). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Di Lingkungan Sekokah RA Hidayatus Shibyan Termulus, 513-526.

Nur'aini, R. D. (2020, Mei). Penerapan Metode Studi Kasus Yin Dalam Penelitian Arsitektur Dan Perilaku.

Prashiramni, M., Zulela, & Edwita. (2022). Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar.

Rab'iah, F., Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., & Elisanti, A. D. (2021). Pendidikan Karakter. In F. I. M (Ed.). Jawa Timur, Indonesia: CV. Agrapana Media.

Rafiqa, S. (2019). Penokohan dalam cerita rakyat perspektif linguistik sistemik fungsional.

Ramadhani, J., Sugiatno, Sahib, A., & Wanto, D. (2020). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. CURUP: LP2 IAIN Curup. Retrieved from http://book.iaincurup.ac.id

Rodliyah. (2021). Pendidikan & Ilmu Pendidikan. (M. Khusnurridlo, Ed.) Jember: IAIN Jember Press.

Sari, A. A., M, S. A., Istina P, G. I., Farhan, M., & Ikmal, H. (2022). Pengembangan Karakter Religius Siswa Melalui Sekolah Berbasis Pesantreb Di MA Ma'arif 7 Banjarwati.

Shofwan, I. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Akhlak Mulia Berbasis Al-Qur'an.

Sholeh, M., Budiwan, J., & Azhori, M. H. (2021). Pendidikan Karakter Religius Melalui Metode Cerita.

Sinaga, D. (2015). Proses Pembelajaran Peserta Didik.

Sufitri, & Setyowati, R. (2019). Dongeng Membangun Karakter Siswa SD. Pemanfaatan Dongeng Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Sebagai Media Untuk Membangun Karakter Siswa.

Sujana, I. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan indonesia.

sukadari. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Yogyakarta: Kanwa Publisher.

Sumitri, N. W. (2023). Eksistensi Cerita Rakyat dan Fungsinya dalam Kehidupan Masyarakat di Manggarai Timur, 43-57.

Syaroh, L. D., & Mizani, Z. M. (2020). Membentuk Karakter Religius dengan Pembiasaan Perilaku Religi di Sekolah: Studi di SMA Negeri 3 Ponorogo.

Wibowo, S. F. (2019). Nandai Batu Menangis Sebagai Nilai Tambah Objek Wisata Situs Megalitikum Suban Air Panas.

Yahya, M. (2020). Ilmu pendidikan. (Mukni'ah, Ed.) Jember: IAIN Jember Press.

Zuchri, A. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV , syakir Media Press.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, Cv.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian, Kualitatif, Bandung: Alfabeta, C

Downloads

Published

2024-12-11