Pengaruh Keharmonisan Keluarga terhadap Self Esteem Siswa

Authors

  • Maqfiroh Khusnul Universitas PGRI Semarang
  • Dini Rakhmawati
  • Windaniati

DOI:

https://doi.org/10.31851/juang.v7i1.14618

Keywords:

Keharmonisan, Keluarga, Self Esteem, Penghargaan diri

Abstract

This research aims to determine the influence of family harmony on self-esteem among students at SMK Negeri 7 Semarang. The population in this study was 612 with a sample of 37 students. This research uses a quantitative approach with a simple linear regression analysis method with the help of SPSS 25 to process the data. The data collection tools used in this research are the family harmony scale and the self-esteem scale, both of these scales use a Likert scale. The results of this research state that family harmony has an influence on self-esteem, where the higher the family harmony, the higher the self-esteem or self-esteem that students have for themselves. This can be seen from the output results of the hypothesis test that the calculated F value is 123,636 with a significance level of 0.000 < 0.05, and the correlation value (R) is 0.883, from the output data we obtain a coefficient of determination (R Square) of 0.779, which means that the influence of the independent variable (family harmony) on the dependent variable (self esteem) is 77.9%.

References

Aini, D. F. N. (2018). Self Esteem Pada Anak Usia Sekolah Dasar Untuk Pencegahan Kasus Bullying.

Afari E, Ward G, Khine M. (2012). Global self-esteem and self-efficacy correlates: Relation of academic achievement and self-esteem among Emirati students. Jurnal International Education Studies. (Vol 5, Issue 2) 49-57

Fitriana R, Fitriana S, Dian M. (2021). Dampak Perceraian Terhadap Regulasi Emosi Siswa SMK. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa UNISSULA (KIMU). (Vol 4)

Coopersmith, S. D. (1967). The Antencedent Of Self-Esteem. E.H Freeman And Company.

Winarni E. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta

L, S. S., Mangantes, M. L., & Frans, H. (2023). The Influence Of Family Harmony To Self Esteem Student At Sma Negeri 1 Sidamanik, Simalungun District, North Sumatra Provinsi Pengaruh Keharmonisan Keluarga Terhadap Self Esteem Siswa Pada Sma Negeri 1 Sidamanik, Kabupaten Simalungun Provinsi Sumatra Utara. Pontororing Prodi Bimbingan Konseling Https://Ejurnal.Unima.Ac.Id/Index.Php/Educouns/Index

Merpati, T., Lonto, A. L., & Biringan, J. (2018). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Smp Katolik Santa Rosa Siau Timur Kabupaten Sitaro. In Jurnal Civic Education (Vol. 2, Issue 2).

Fortuna Azhari D, Sarman F. (2023). Perbedaan Motivasi Belajar Siswa Dari Keluarga Utuh Dengan Siswa Dari Keluarga Broken Home Di Sma Negeri 4 Kabupaten Batanghari. JUANG: Jurnal Wahana Konseling (Vol. 6, Issue 2)

Nur, & Ramdini, Z. (2022). Peran Orang Tua Terhadap Pernikahan Dewasa Awal Dalam Mewujudkan Keluarga Yang Harmonis Di Desa Sidorejo Kecamatan Sekampung Udik Kabupaten Lampung Timur Skripsi Diajukan Untuk Melengkapi Tugas-Tugas Dan Memenuhi Syarat-Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Sosial (S.Sos) Dalam Ilmu Bimbingan Dan Konseling Islam.

Pautina, M. R., Puluhulawa, M., & Djibran, Moh. R. (2018). The Correlation Between Interest In Entrepreneurship And Students’ Self-Esteem. Journal Of Business And Behavioural Entrepreneurship, (Vol. 2, Issue 2), 62–67. Https://Doi.Org/10.21009/Jobbe.002.2.02

Resky, N., Abdullah, A. ;, Muhammad, S. ;, Pendidikan, A., Guru, P., Bimbingan, P., Universitas, K., Makassar, N., Bimbingan, P., & Fakultas, K. (2023). Meningkatkan Self Esteem Peserta Didik Melalui Layanan Konseling Individual Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy Teknik Restrukturisasi Kognitif (Vol. 5, Issue 3).

Brecht,G. (2000). Mengenal dan mengembangkan diri. Jakarta:PT. Prenhallindo.

Gunarsa, S. D. (2004). Psikologi Untuk Keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia

Juhaira,z. (2021). Hubungan Antara Persepsi Keharmonisan Keluarga dengan Kenakalan Remaja pada Siswa di SMAN 1 Sigli.Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Ae-Raniry Banda Aceh

Nur,R.A., Abdullah, S., & Muhammad, A., (2023). Meningkatkan Self Esteem Peserta Didik Melalui Layanan Konseling Individual Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy Teknik Restrukturisasi Kognitif. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran. (Vol. 5, Issue 3), 195.

Pattipeilohy, M. W. (2020). Pengaruh Keharmonisan Keluarga Terhadap Self Awareness Anak di SMP FRATER DON BOSCO Tomohon. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Unima.

Putri, M,. (2020). Pengaruh Problematika Keluarga Terhadap Perkembangan Kepribadian Remaja di Desa Bukit Ranah Kecamatan Kampar. Skripsi. Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru

Sa’diyah, L. (2016) Pengaruh Keharmonisan Keluarga Terhadap Kepribadian Santri di Pondok Pesantren Burhanul Abrar Kecamatan Besuki Kabupaten Situbondo. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Jember.

Yohanes, B.M., (2017).Hubungan Persepsi Keharmonisan Keluarga dan Self Esteem dengan Kenakalan Remaja. Jurnal PEKAN, (Vol. 2, Issue 1),23-27

Yunistiati F, As M, Djalili A, Farid M. (2014). Keharmonisan Keluarga, Konsep Diri Dan Interaksi Sosial Remaja. Pesona: Jurnal Psikologi Indonesia (Vol. 3 Issue 1) 71-82.

Downloads

Published

2024-03-06

How to Cite

Khusnul, M., Dini, R., & Windaniati, W. (2024). Pengaruh Keharmonisan Keluarga terhadap Self Esteem Siswa. Jurnal Wahana Konseling, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.31851/juang.v7i1.14618