Tingkat Penyesuaian Diri Siswa di SMK Negeri 2 Semarang
DOI:
https://doi.org/10.31851/juang.v7i2.15038Keywords:
Penyesuaian diri, siswa SMKAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat penyesuaian diri siswa. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan metode survei. Penelitian survei dilakukan dengan tujuan untuk memberikan suatu gambaran tentang sesuatu Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan instrumen penelitian yang disebar secara online melalui Google Form di grup WhatsApss kelas. Intrumen ini yang terdiri dari 20 pernyataan yang memiliki 4 alternatif jawaban yang harus diisi oleh siswa - siswi. Kemudian dihitung dengan rumus presentase jawaban dan dideskripsikan menggunakan kriteria penafsiran presentase jawaban Populasi dalam penelitian ini adalah keseluruhan siswa kelas X peminatan pemasaran di SMK N 2 Semarang dengan jumlah sebanyak 72 siswa dengan teknik pengambilan sampel yaitu sampling jenuh. Berdasarkan hasil penelitian ini tingkat kepercayaan siswa terdapat 8 siswa dengan kategori sangat rendah yang memiliki presentase 11%, 27 siswa pada kategori rendah dengan presentase 37,5%, 24 siswa pada kategori tinggi dengan presentase 33% dan 13 siswa pada kategori sangat tinggi yang memiliki presentase 18%. Hasil penelitian ini mengenai tingkat penyesuaian diri siswa kelas X SMK N 2 Semarang dengan sampel jenuh 72 siswa berasal dari peminatan pemasaran. Maka dlihat dari hasil penelitian siswa – siswi mayoritas memiliki tingkat kepercayaan diri yang rendah.
References
Atiyah, K. (2020). Hubungan antara regulasi diri dengan penyesuaian diri remaja. Maddah: Jurnal Komunikasi dan Konseling Islam, 2(2), 42-51.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.).
Ghufron, N., & Risnawati, R. (2017). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hosnan. (2016). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hurlock, E. B. (2016). Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Maidiana, M. (2021). Penelitian survey. Journal of Education, 20–29.
Makbul, M. (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.
Qulub, H. S. (2020). Tingkat penyesuaian diri santri putri di Pondok Pesantren Al-Hikmah Pedurungan Semarang. (Skripsi Sarjana, Universitas PGRI Semarang).
Sappaile, B. I. (2007). Konsep instrumen penelitian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(66), 1-7.
Selliana, S. (2021). Hubungan konsep diri dengan penyesuaian diri pada siswa kelas X SMK Tunas Pelita Binjai. Jurnal Serunai Bimbingan dan Konseling, 10(1), 01-10.
Sobur, A. (2016). Psikologi Umum. Jurnal Neo Konseling, 1. Bandung: Pustaka Setia.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Sunarto, A. H. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sunaryo. (2004). Psikologi untuk Keperawatan. Jakarta: Buku Kedokteran.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dyah Helen Permatasari, Siti Fitriana, Ariswati Ariswati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Wahana Konseling spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Wahana Konseling on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Wahana Konseling will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Wahana Konseling will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Wahana Konseling entitles the author(s) to no royalties or other fees.