Layanan Konseling Kelompok Teknik Self Managament dalam Mereduksi Intensitas Penggunaan Smartphone

Authors

  • Lola Febriyanti Universitas Ahmad Dahlan
  • Siti Muyana Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.31851/juang.v7i2.15243

Keywords:

intensitas penggunaan smartphone, konseling kelompok, teknik self management

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of group counseling services self-management techniques to reduce the intensity of smartphone use. This type of research is an experimental research with a one group pretest-posttest design. The research sampling technique used purposive sampling with 6 students. Based on the paired test results, the t test sample showed the results that t-count (6.564) ≥ t-table (2.015), this shows that group counseling services, self-management techniques have proven effective in reducing the intensity of smartphone use in students. Furthermore, for teacher recommendations, guidance and counseling, schools can implement and develop group counseling, self-management techniques as an alternative strategy to reduce the intensity of smartphone use.

References

Adisty, N. (2022, November). Mengulik Perkembangan Penggunaan Smartphone di Indonesia. Jurnalis Data GoodStats.

Alamri, N. (2015). Layanan bimbingan kelompok dengan teknik self management untuk mengurangi perilaku terlambat masuk sekolah (studi pada siswa kelas X SMA 1 Gebog tahun 2014/2015). Jurnal Konseling Gusjigang, 1 (1).

Corey, G. (2015). Theory & Practice of Group Counseling.

Fajriani, Janah, N., & Loviana, D. (2016). Self-Management Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa : Studi Kasus Di Sma Negeri 5 Banda Aceh. Jurnal Pencerahan, 10(September), 95–102. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/attaujih/

Fisher, J. E., & Odonohue, W. T. (2017). Cognitiv Behavior Therapy. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gibson, R. L., & Mitchel, M. H. (2016). Bimbingan dan Konseling. Pustaka Pelajar.

Gie. (2017). Pengaruh Konseling Kelompok Teknik Self Management Terhadap Pola Hidup Bersih dan Sehat Siswa di Kelas VII SMP Negeri 1 Percut Sei Tuan T.A 2016/2017. Jurnal BK Unesa, 10.

Irna, S. (2020). The Effect of Smartphone Usage on Student Discipline, Motivation and Learning Achievement. Journal of Physics: Conference Series, 1521(3). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/3/032105

Muliarahmat, A., & Prasetiawan, H. (2021). Keefektivan Layanan Konseling Kelompok Teknik Self-Management untuk Mereduksi Kecanduan Game Online. Bimbingan dan Konseling, 20, 43–53. http://www.seminar.uad.ac.id/index.php/PSNBK/article/view/7793%0Ahttp://www.seminar.uad.ac.id/index.php/PSNBK/article/download/7793/1616

Nurdianita, F. (2019). Pengembangan Revolusi Industri 4.0 dalam Berbagai Bidang (F. Nurdianita (ed.)). GUEPEDIA, 2019. https://books.google.co.id/books?id=j8KZDwAAQBAJ&dq=inovasi+teknologi+di+berbagai+bidang+ekonomi,+pendidikan,+budaya+sosial&lr=&hl=id&source=gbs_navlinks_s

Nurningtyas, F., & Ayriza, Y. (2021). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Intensitas Penggunaan Smartphone Pada Remaja. Acta Psychologia, 3(1), 14–20. https://doi.org/10.21831/ap.v3i1.40040

Nursalim, M. (2013). Strategi dan Intervensi Konseling. Jakarta: Akademi Permata.

Nuryani, E. (2014). Hubungan Intensitas Mengakses Facebook dengan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri Tenggarong Seberang. e Journal Ilmu Komunikasi, 2(3), 178–192. http://ejournal.ilkom.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2014/08/Jurnal (08-21-14-02-15-26).pdf

Permatasari, I., Yusmansyah, & Widiastuti, R. (2019). Penggunaan Bimbingan Kelompok Teknik Self Management untuk Menurunkan Kecenderungan Nomophobia Siswa SMA. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 7(5), 1–15. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/view/19915

Prayitno, & Amti, E. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta : Rineka Cipta.

Putra, A. W. S. (2021). Pengaruh Intensitas Penggunaan Smartphone Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19 (Nomor 1996).

Putri, I. R., Dewi, S. F., Rafni, A., & S, N. (2022). Dampak Penggunaan Smartphone terhadap Pendidikan pada Remaja di Koto Duku Kelurahan Koto Lalang Kota Padang. Journal of Civic Education, 5(3), 344–348. https://doi.org/10.24036/jce.v5i3.515

Renni Kurniati. (2019). Efektivitas Pendekatan Cognitive Behavior Therapy Dengan Teknik Self-Management Untuk Mengurangi Penggunaan Smartphone Secara Berlebihan Pada Peserta Didik Kelas Viii Smp Negeri 4 Bandar Lampung Skripsi. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Rinjani & Firmanto, H. & A. (2013). Kebutuhan Afiliasi dengan Intensitas Mengakses Facebook Pada Remaja. 01(01), 76–85.

Suwanto, I. (2016). Konseling Behavioral dengan Teknik Self Management untuk Membantu Kematangan Karir Siswa SMK. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 1(1), 1. https://doi.org/10.26737/jbki.v1i1.96

Wilantika, C. F. (2015). Pengaruh penggunaan smartphone terhadap kesehatan dan perilaku remaja. Jurnal Obstretika Scientia, 3(2), 1–18.

Downloads

Published

2024-09-01

How to Cite

Febriyanti, L., & Muyana, S. (2024). Layanan Konseling Kelompok Teknik Self Managament dalam Mereduksi Intensitas Penggunaan Smartphone . Jurnal Wahana Konseling, 7(2), 213–222. https://doi.org/10.31851/juang.v7i2.15243