Strategi Bimbingan Konseling Guru Matematika dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Diskalkulia pada Siswa SD Negeri Sumberadi 1 Yogyakarta

Authors

  • Lukmanul Hakim Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Nurjannah Nurjannah Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.31851/juang.v8i1.17523

Keywords:

Diskalkulia, strategi pembelajaran, bimbingan konseling

Abstract

This study aims to analyze the strategies used by teachers in overcoming mathematics learning difficulties in students with dyscalculia at SD Negeri Sumberadi 1 Yogyakarta, as well as identifying supporting and inhibiting factors in the application of these strategies. Dyscalculia is a learning disorder characterized by difficulty understanding numbers, operating arithmetic, and solving math problems. This research uses a descriptive qualitative method with a phenomenological approach. Data were collected through direct observation and in-depth interviews with grade III math teachers. The results show that teachers apply various strategies, such as individual and group counseling guidance, continuous assessment, creative learning methods such as icebreaking and learning through play, and the use of visual media to facilitate student understanding. The main supporting factors are the availability of learning facilities and the support of the school principal. Obstacles faced include limited learning time, low parental awareness of children's needs, and a less conducive learning environment.

References

Ade, A., Nawa, L. F., Rajak, R., Ilham, P. A., & Tonra, W. S. (2023). Strategi Pembelajaran Anak Disleksia Di SDN 44 Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 5(1), 62–69.

Ainu Ningrum, N. (2022). Strategi Pembelajaran pada Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pendidikan Inklusi. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 181–196. https://doi.org/10.33367/ijhass.v3i2.3099

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (Cetakan petama). Cv jejak.

Diva, S. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penyelesaian Soal Cerita pada Siswa Diskalkulia ditinjau dari Teori Bruner dengan Metode Drill. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1–16.

Ginting, R. L., Siburian, A. Y. K., Sianturi, T. E., Sianturi, S. M., Ginting, N. B., & Pratiwi, S. A. (2023). Bimbingan Konseling Bagi Anak Cerdas Istimewa Dan Kesulitan Belajar (Disleksia, Disgrafia, Diskalkulia). Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), Hal 134-145.

Guru. (2024, November 11). Faktor Pendukung dan Penghambat [Personal communication].

Habsy, B. A., Senja, A. T. F., Mahmudah, N., & Kartikasari, D. D. (2023). Penanganan Masalah Kesulitan Belajar Akademik. TSAQOFAH, 4(1), 263–277.

Hermanto, H., & Supena, A. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Pada Siswa Dyscaculia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1329–1340. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.932

IImia Sari, D., Wahyudi, A., & Kurniawan, S. J. (2022). Layanan bimbingan kelompok teknik sosiodrama untuk meningkatkan resiliensi diri siswa korban bullying. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 135–145. https://doi.org/10.26539/teraputik.611066

M. Djunaidi Ghony & Fauzan Almanshur. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Ar-Ruzz Media.

Misky, R., Witono, A. H., & Istiningsih, S. (2021). Analisis Strategi Guru Dalam Mengajar Siswa Slow Learner Di Kelas Iv Sdn 2 Karang Bayan. Renjana Pendidikan Dasar, 2(2), 57–65.

Mudrikah, D. I., & Rahman, I. K. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Diskalkulia Pada Siswa (Penelitian Di Madrasah Tsanawiyah Ummul Quro Al-Islami Leuwiliang Bogor). Journal for Islamic Studies, 6(1).

Muthohharoh, M., & Karneli, Y. (2020). Layanan Konseling Perorangan Dengan Teknik Kursi Kosong Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal. Guidance, 17(01), 14–19. https://doi.org/10.34005/guidance.v17i01.875

Ndasi, A. A. R., Iko, M., Meo, A. R., Bupu, M. Y., Dhiu, M. I., Inggo, M. S., Jaun, A. Y. R., & Wogo, R. (2023). Peran Guru Dalam Memberikan Layanan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(2), 173–181. https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i2.2106

Nurjanah, E., & Laelasari, L. (2023). Analisis Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Berhitung Siswa Kelas 1 SD di Kecamatan Baros Sukabumi. Didactical Mathematics, 5(1), 20–29. https://doi.org/10.31949/dm.v5i1.4001

Rahmawati, A., & Witono, A. H. (2023a). Metode Pembelajaran Untuk Anak Yang Mengalami Kesulitan Belajar Diskalkulia Di Kelas Ii Sd. 3(4), 225–229.

Rahmawati, A., & Witono, A. H. (2023b). Metode Pembelajaran Untuk Anak Yang Mengalami Kesulitan Belajar Diskalkulia Di Kelas Ii Sd. Renjana Pendidikan Dasar, 3(4).

Rahmawati, I. D., Ayu, M., Salmiah, J., & Andriani, O. (2024). Karakteristik Dan Klasifikasi Anak Berkebutuhan Khusus Secara Akademik. Jurnal Pendidikan Vokasi dan Seni, 2(2), 16–26.

Rukli, R. & itrianti. (2024). Profil Kemampuan Anak Diskalkulia dengan Pendekatan Permainan Suit. JP-3 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1), 33–44.

Ruslini, K. F., & Sulisawati, D. N. (2023). Identifikasi Diskalkulia Pada Anak Berkebutuhan Khusus Tunarungu Dalam Mengenal Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 143–153.

Suzana, Y., & Maulida, I. (2019). Mengatasi Dampak Negatif Diskalkulia Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 7(01), 15.

Syafiyah, M. N., Prihantoro, M. T., AĴaqiy, M., & Suparmi. (2024). Analisis Siswa Diskalkulia Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Bahusacca, 5(1), 25–36.

Ulfa Kiranti, Desi Fitri Ramadhani, Anisah Aulia, Supia Supia, & Nevi Darmayanti. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Bagi Anak Diskalkulia Pada Anak Usia Dini. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 93–102. https://doi.org/10.58192/sidu.v2i3.1121

Yulianasari, A., Humaira, M. A., & Effendi, I. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bagi Anak Disgrafia. Karimah Tauhid, 2(5).

Downloads

Published

2025-04-09

How to Cite

Hakim, L., & Nurjannah, N. (2025). Strategi Bimbingan Konseling Guru Matematika dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Diskalkulia pada Siswa SD Negeri Sumberadi 1 Yogyakarta. Jurnal Wahana Konseling, 8(1), 15–31. https://doi.org/10.31851/juang.v8i1.17523