Penerapan Teknik Modeling Simbolik Terhadap Perilaku Prokrastinasi Siswa SMP Negeri Samarinda
DOI:
https://doi.org/10.31851/juang.v8i1.18328Keywords:
teknik modeling simbolik, prokrastinasi akademik, bimbingan kelompokAbstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh teknik modeling simbolik yang diberikan dalam layanan bimbingan kelompok terhadap perilaku prokrastinasi akademik. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen dengan desain penelitian one group pretest-posttest. Adapun dalam pemlihan sampel dilakukan dengan menggunakan purposive sampling dengan jumlah siswa 8 orang. Dari data pretest dan posttest menunjukan nilai rata-rata sebelum diberikan treatment layanan bimbingan kelompok teknik modeling simbolik adalah 87,25 yang termasuk kategori tinggi dan setelah diberikan treatment menunjukan penuruan dengan nilai rata-rata 48,75 Kemudian hasil hitung uji paired sample t test menunjukan hasil nilai signifikansi 0,000 < 0,05 yang menunjukan bahwa pemberian layanan bimbingan kelompok dengan teknik modeling simbolik terbukti berpengaruh dalam mengurangi perilaku prokrastinasi akademik. Hasil dari penelitian ini diharapkan dapat menjadi referensi bagi penelitian berikutnya dan dapat menjadi salah satu strategi dalam mengurangi perilaku prokrastinasi akademik.
References
Ashaf, A.R; Samad, S.; Anas, M. (2022). 21 Maret 2025. Perilaku Prokrastinasi Akademik (Studi Kasus Pada Siswa Di SMPN 1 Gantarangkeke Kab. Bantaeng). https://eprints.unm.ac.id/25311/
Alwisol. (2009). Psikologi Kepribadian Edisi Revisi. Malang: UMM Press.
Fitriana, W.; Yulianti; Sutja, A. 2024. Pengaruh Prokrastinasi Akademik Terhadap Hasil Belajar Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). G-COUNS: Jurnal Bimbingan dan Konseling. 8(3): 1406 – 1412.
Hajijah. (2023). Efektivitas Teknik Modeling Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Online Siswa MTs. Nurul Hikmah AEK Gerger Simalungun. Jurnal Al-Mursyid. 4(2): 1-16.
Hamruni, Syaddad, I. A., Zakiah, & Putri, D. I. I. (2021). Teori Belajar Behaviorisme dalam Perspektif Pemikiran Tokoh-Tokohnya. Yogyakarta: Penerbit Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Khoiri, M. H., Suryanto, & Suroso. (2021). Model Prokrastinasi Akademik Siswa SMP di Masa Pandemi. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling 2021: PD ABKIN JATIM & UNIPA SBY. 2(1): 147-152.
Nasution, H. S. & Abdillah. (2021). Bimbingan Konseling “Konsep, Teori dan Aplikasinya”. Medan: Penerbit Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Patriana. (2019). Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia. 4(2): 55 – 59.
Pradani, N. R. P. (2024). Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Teknik Modeling Simbolik Terhadap Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas X SMKN 1 Cipanas. Cimahi: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan (IKIP) Siliwangi.
Purba, S. A. B., Arsini, Y., & Walidini, I. (2023). Studi Literatur: Pendekatan Behavioral dengan Teknik Modeling. Jurnal Pendidikan Tambusai. (7)3: 30593-30599.
Usman, I., Puluhulawa, M., & Smith, M. B. S. (2017). Teknik Modeling Simbolis dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Proceeding Seminar dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboratorium dan Jurnal Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan dan Konseling Berbasis KKNI. (1)7: 84-92.
Yuniar, M. (2020) Pengaruh Teknik Modelling Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kauman. Tulungagung: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dennis Viryananda Yovandra, Wahyu Widyatmoko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Wahana Konseling spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Wahana Konseling on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Wahana Konseling will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Wahana Konseling will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Wahana Konseling entitles the author(s) to no royalties or other fees.