Pengaruh Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Memecahkan Masalah
DOI:
https://doi.org/10.31851/juang.v2i2.4277Keywords:
Bimbingan Kelompok, Kreativitas Memecahkan MasalahAbstract
Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh dari bimbingan kelompok untuk meningkatkan kreativitas siswa dalam memecahkan masalah di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Makarti Jaya tahun ajaran 2019/2020. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode quasi exsperiment dengan One Grup Pretest dan Postest Design. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII dengan jumlah total 10 orang. Data mengenai kreativitas dalam memecahkan masalah diperoleh dari angket kreativitas siswa. Analisis data menggunakan uji-t, dengan terlebih dahulu menghitung rata-rata dari Pre-Test dan Post-Tes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Nilai rata-rata postest lebih besar dibandingkan nilai rata-rata pretest yaitu 60 > 44, Nilai thitung > ttabel yaitu 8,138 > 1,833 dengan taraf signifikan 5%, ini berarti terdapat perbedaan kreativitas dalam memecahkan masalah antara pretest dan postest secara signifikan. Hal ini menunjukkan bahwa Bahwa adanya pengaruh bimbingan kelompok dalam meningkatkan kreativitas siswa dalam belajar di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Makarti Jaya.References
Depdiknas, 2003. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 pasal 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Emzir. 2015. Metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: PT. Raja grafindo persada.
Munandar, utami. 2009. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Murnita Arni. 2016. Upaya Meningkatkan Prilaku Pro-Sosial Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Metode Sosiodrama, Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan Konseling Vol. 2 No. 1,. https://docplayer.info/45788321-Layanan-bimbingan-kelompok-melalui-permainan-untuk-meningkatkan-perilaku-sosial-peserta-didik.html
Narti, Sri. 2014. Modul Bimbingan Konseling Berbasis Agama islam Untuk Meningkatkan Konsep Diri S, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Prayitno dan Amti. 2004. Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta:PT Rineka Cipta.
Rahmawati, Y dan Kurniati, E. 2005. Strategi Pengembangan Kreatifitas Pada Anak-Anakl usia Taman Knak-Kanak. Jakarta: Depdikbud.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif, Bandung: Alfabeta.
Sukardi, Dewa Ketut. 2010. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Wahyuni Fitri, 2013. Pengembangan Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Mind Mapping untuk Mengembangkan Karakteristik, Jurnal Bimbingan Konseling.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/2723/2511.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Wahana Konseling spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Wahana Konseling on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Wahana Konseling will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Wahana Konseling will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Wahana Konseling entitles the author(s) to no royalties or other fees.