Usaha Guru Bimbingan dan Konseling Memperbaiki Cara Belajar Melalui Analisis Prilaku Belajar Siswa di SMP PGRI 9 Palembang
DOI:
https://doi.org/10.31851/juang.v3i2.4754Keywords:
Layanan Bimbingan Belajar, Cara Belajar SiswaAbstract
Permasalahan dalam penelitian ini adalah siswa yang memiliki prilaku belajar kurang efektif, mengapa demikian saya berbicara seperti itu yang saya lihat dilapangan siswa disana belajar hanya terpaku dengan ucapan guru didepan tanpa merespon atau sebagaimana mestinya. Oleh karna itu diperlukan layanan khusus yaitu pemberian layanan oleh guru bimbingan dan konseling agar permasalahan siswa dapat teratasi.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana bentuk keberhasilan guru bimbingan dan konseling dalam memperbaiki cara belajar siswa dan menganalisi prilaku belajar siswa di SMP PGRI 9 Palembang, untuk mengatasi permasalahan ini maka guru bimbingan dan konseling memberikan layanan bimbingan belajar dengan teknik diskusi untuk membantu siswa mengatasi permasalahan yang ada disekolahan. Metode yang dilakukan dalam penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Dimana peneliti melakukan informasi atau data yang berkaitan dengan masalah yang diteliti kemudian peneliti menarik kesimpulan informasi dari data yang diteliti. Metode deskriptif dianggap sesuai dengan peneliti ini, karena peneliti menganalisis prilaku belajar siswa di SMP PGRI 9 Palembang.
Dapat disimpulkan terdapat perbedaan yang cukup signifikan dan hasil perubahan prilaku siswa yang memperoleh bimbingan dari guru bimbingan dan konseling dengan siswa yang tidak memperoleh bimbingan di SMP PGRI 9 Palembang
Kata kunci : Layanan Bimbingan Belajar, Cara Belajar Siswa
References
Andayani, dkk. (2014). Penerapan Layanan Bimbingan Belajar Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bagi Siswa Yang Mengalami Kesulitan Belajar Siswa Kelas X4 Sma Negeri 1 Sukasada. Info, Vol 2 No 1
Ferdiansyah, M. (2015). Dasar Penelitian Kualitatif . Bogor: Herya Media
Fiah, E. R., & Purbaya, P. A. (2016). Penerapan Bimbingan Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Smp Negeri 12 Kota Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. Info ISSN 2089-9955
Irfan, Ahmad. (2016). Hubungan Antara Layanan Bimbingan Belajar Dengan Ke
sulitan Belajar Siswa Kelas IX SMP NEGERI 2 TURI TAHUN AJARAN 2015/16.
Tim Penyusun. 2019. Pedoman Penulisan Skripsi. Palembang: FKIP Universitas PGRI Palembang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Wahana Konseling spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Wahana Konseling on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Wahana Konseling will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Wahana Konseling will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Wahana Konseling entitles the author(s) to no royalties or other fees.