Penerapan Konseling Behavior Therapy untuk Mengatasi Perilaku Terisolir Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP)
DOI:
https://doi.org/10.31851/juang.v4i1.5152Keywords:
Perilaku terisolir, Konseling Behavior TherapyAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan konseling Behavior Therapy untuk mengatasi perilaku terisolir pada siswa kelas VIII. Metode dalam penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan bentuk design Eksperimen semu/belum sungguh-sungguh atau disebut pre-experimental designs dengan Model One-Group Pre test-Posttest designs. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII yaitu sebanyak 45 Orang siswa. Sedangkan sampel yang peneliti ambil hanya 7 orang siswa kelas VIII. Data yang peneliti peroleh berasal dari observasi dan angket. Selanjutnya peneliti menggunakan uji-t untuk analisis data yang peneliti peroleh. Hasil penelitian yang peneliti peroleh menyimpulkan bahwa penerapan konseling behavior therapy untuk mengatasi perilaku terisolir pada siswa kelas VIII di berpengaruh untuk mengurangi tingkat keterisoliran pada siswa. Hal ini ditunjukkan dengan hasil pengujian hipotesis dimana peneliti mendapatkan nilai t hitung sebesar (12,235) dan t table sebesar (2,570). Yang artinya t hitung ≥ t table berarti t hitung dalam penolakan Ho dan Ha diterima.
References
Arizona dan Ma’rifatin I.K. 2017. Teknik Relaksasi untuk meningkatkan Self Efficacy siswa, Palembang: CV Amanah
Dyesi. 2017. Konsep Behavioral Therapy Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Pada Siswa Terisolir. Jurnal: Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam,UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Vol.14, No.1.
Elsya. 2010. Pelaksanaan Layanan bimbingan kelompok dengan teknik permainan untuk mengatasi siswa terisolir dikelas VIII A SMP Negeri 1 Kunjang Kediri. Jurnal : BK: Universitas Negeri Surabaya, Vol. 04, No. 01.
Fauzi, Taty. 2019. Psikologi Konseling, Tangerang: Tira Smart.
Kartini. 2019. Mengatasi Perilaku Terisolir Remaja Menggunakan Konseling Behavior Teknik Assertive Training. Jurnal: Pendidikan: Universitas PGRI Banyuwangi, Vol.06, No.1, Juni 2019.
Kurnanto Edi. 2013. Konseling Kelompok, Bandung : Alfabeta
Lumongga Namora. 2016. Konseling Kelompok, Jakarta : Prenadamedia Group
Nuroddin. 2019. Teori Psikologi Kepribadian Sebuah Pandangan Tentang Hakikat Manusia. Bandung: PT Refika Aditama.
Soetjipto, Kosasi Raflis. 2011. Profesi Keguruan, Jakarta: PT Rineka Cipta,
Sofyan S. Willis. 2014. Konseling Individual Teori dan Praktek, Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Tutut. 2013. Mengatasi Perilaku Terisolir Siswa Menggunakan Teknik Assertive Training Pada Siswa Kelas IV. Jurnal: Indonesia Journal of Guidance and Counseling:Theory and Application,Universitas Negeri Semarang. Jurnal UNESS Vol. 2 No. 2.
Wartini Asmidir Illyas Zikra. 2013. Karakteristik Belajar Siswa Terisolir, Jurnal: Ilmiah Konseling:Universitas Negeri Padang, Jurnal: Vol.2, No. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. License
Use of articles will be governed by the Creative Commons Attribution - ShareAlike license as currently displayed on Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA)
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
Jurnal Wahana Konseling spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Halaman Olahraga Nusantara permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and Jurnal Wahana Konseling on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
1. Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
2. The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
3. The right to reproduce the article for own purposes,
4. The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Wahana Konseling will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Wahana Konseling will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Jurnal Wahana Konseling entitles the author(s) to no royalties or other fees.